måndag 21 januari 2013

Sy ett mobilfodral - arbetsbeskrivning

Ett ganska enkelt sätt att sy ett mobilfodral - där alla traskanter göms.



1. Du behöver framsida och baksida av yttertyg (ylle med broderi) och fodertyg (gamla jeans). Dessutom behöver du en knapp och en bit rundresår om du vill kunna stänga fodralet.

2. Mät din mobil  - rita ett mönster - och glöm inte att lägga till lite extra på storleken om du har lika tjocka tyger som jag. Kipp ut med 1 cm sömsmån.


3a) Knyt ihop rundresåren och placera den som på bilden. Nåla ihop den kant som på själva fodralet ska vara öppen - yttertyg och fodertyg räta mot räta.



b) Sy ihop ovankanten med raksöm, 1 cm sömsmån.



c) Pressa försiktigt ut sömmen som du precis sytt.



4a) Lägg bitarna räta mot räta (yttertygen på varandra och fodertygen på varandra).



b) Sy runt om - lämna öppet en bit på fodret. Klipp bort tyg i hörnen för att det ska bli snyggt när det är vänt.



5. Vänd fodralet rätt och sy ihop öppningen för hand med små kaststygn.



6. Vänd in fodret i yttertyget. Nu skulle jag varit klar men tyvärr får mobilen inte plats. Jag har inte beräknat tillräckligt med tillägg på tyget med tanke på att de tyger jag använt är väldigt tjocka.



Dags att börja om. Sprätta upp alla sömmar.



Klipp ut foder i tunnare tyg



Efter att ha sytt ihop allt igen får jag ner mobilen.


Nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar